Kurs: Kurs podstaw algorytmiki

Lekcja: Projekt graficzny i quiz

Zakończenie kursu

Gorąco zachęcamy Was do wypełnienia niezbyt długiej ankiety na zakończenie kursu.

Część techniczna

W części technicznej pokażemy, jak w środowisku Code Blocks zainstalować bibliotekę Allegro. Jest to bodaj najprostsza biblioteka służąca do pisania programów graficznych w C++. Na początku należy ściągnąć następujący plik ZIP zawierający bibliotekę w wersji 5.0.10, przeznaczoną do kompilatora MinGW w wersji 4.7.1, który znajduje się w naszym środowisku Code Blocks. Opisany proces instalacji wymaga możliwości umieszczenia plików w poszczególnych folderach instalacji środowiska Code Blocks.


Tak będzie wyglądał nasz pierwszy program. Wyjaśnimy go w części programistycznej lekcji.

#include <allegro5/allegro.h>
using namespace std;

const int SZER = 640;
const int WYS = 480;

int main() {
    al_init();
    ALLEGRO_DISPLAY *okno = al_create_display(SZER, WYS);
    al_install_keyboard();
    ALLEGRO_KEYBOARD_STATE klawiatura;
    do {
        al_clear_to_color(al_map_rgb_f(1.0, 1.0, 0.0));
        al_flip_display();
        al_get_keyboard_state(&klawiatura);
    } while (!al_key_down(&klawiatura, ALLEGRO_KEY_ESCAPE));
    al_destroy_display(okno);
    return 0;
}
Oto kolejne kroki instalacji:

Zobacz tekst nagrania

Część programistyczna

Na początku rzucimy nieco światła na nasz pierwszy program. Później postaramy się go jakoś sensownie rozwinąć.


Zobacz tekst nagrania

Czas wprowadzić do naszej aplikacji trochę dynamiki. Narysujemy w oknie kółko i wprawimy je w ruch.


Zobacz tekst nagrania

Udało nam się już dużo osiągnąć. Na koniec pokażemy, jak można pozwolić użytkownikowi sterować naszą aplikacją.


Zobacz tekst nagrania

Quiz

W tej lekcji dajemy do rozwiązania pięć zadań podsumowujących materiał kursu. Zachęcamy Cię do rozwiązania wszystkich z nich! Przypominamy, że do zaliczenia tego kursu potrzebne jest rozwiązanie łącznie 18 zadań (nie liczymy zadań z *).