Kurs: Kurs wstępu do programowania KONKURS

Lekcja: Pętla while

Część programistyczna: Pętla while

Dotychczasowe instrukcje (instrukcje warunkowe, przypisania) pozwalały jedynie pisać programy wykonujące kilka kroków. Natomiast pętle pozwolą nam rzeczywiście skorzystać z mocy obliczeniowej komputera, gdyż już na standardowym komputerze miliony instrukcji można wykonywać w ułamku sekundy. W dzisiejszej lekcji opowiemy o pierwszej pętli – pętli while.


Zobacz tekst nagrania

Tak naprawdę większość powyższych programów nie stanowiła najlepszych przykładów zastosowania pętli while. W kolejnej lekcji poznamy inny rodzaj pętli, który pozwala wczytywać i wypisywać zadaną liczbę zmiennych w nieco wygodniejszy sposób (pętlę for), a także metodę przechowywania wielu zmiennych naraz (tablice). Ale nie warto robić wszystkiego naraz! Dobre zrozumienie pętli while jest już i tak nie lada wyzwaniem.

Komentarz: Zapętlenie

W roku 1999 otwarto na Powiślu nową siedzibę Biblioteki Uniwersyteckiej. Gmach Biblioteki, zaprojektowany przez architektów Marka Budzyńskiego oraz Zbigniewa Badowskiego, od momentu swego otwarcia jest jedną z największych atrakcji architektonicznych Warszawy. Fasadę budynku zdobi osiem miedzianych tablic, które zawierają cytaty z dzieł reprezentujących różne obszary kulturowe, zapis nutowy oraz wzory matematyczno-fizyczne. Co dla nas jest najbardziej interesujące, jednym z tych "wzorów" jest program komputerowy zapisany w języku programowania Pascal, którego lekko zmodyfikowaną wersję w języku C++ przedstawiamy poniżej:

int main() {
    int i;
    cin >> i;
    while (i != 1)
        if (i % 2 == 0)
            i = i / 2;
        else
            i = 3 * i + 1;
    cout << "KONIEC" << endl;
}
Uwaga: W tym komentarzu zakładamy, że typ int pozwala przechowywać dowolnie duże liczby całkowite.


Zobacz tekst nagrania

Część techniczna: Błędne odpowiedzi cz. 2

W części technicznej kontynuujemy temat radzenia sobie z błędnymi odpowiedziami naszych programów. Tym razem założymy, że wiemy, dla jakich danych wejściowych program nie działa, i musimy zlokalizować usterkę w programie. Warto w tym celu przeczytać uważnie program, wiersz po wierszu - może w ten sposób uda się wykryć błąd. Czasem jednak to nie pomaga. Możemy wtedy próbować znaleźć usterkę, wypisując dodatkowe informacje w trakcie działania programu.


Zobacz tekst nagrania

W obu przypadkach proste wypisywanie pozwoliło nam szybko wykryć usterkę. Jest to jedna z najczęściej stosowanych metod usuwania usterek z programów. Oprócz prostoty, jej zaletą jest to, że może być stosowana tam, gdzie z różnych powodów inne metody nie mogą być używane.

Zadania

Oto cztery kolejne zadania do samodzielnego rozwiązania.